dimecres, 20 de novembre del 2013

El tresor mexicà de Moctezuma entregat a Molins de Rei

L'any 1519 Hernan Cortes inicià la conquesta de Mèxic, des de on va enviar les primeres cartes de relació per informar a l'emperador Carles I quan residia a Molins de Rei. Hernan Cortes també va enviar el tresor mexicà de Moctezuma que tant va impressionar a l'emperador Carles, segons escriu l'historiador Jose Antonio Vaca de Osma.

Títol Hernán Cortés
Biografías Espasa
Autor José Antonio Vaca de Osma
Editor Espasa, 2000


Salvador de Madariaga escriu que l'emperador va emetre des de Molins de Rei la cèdula reial, datada el 5 de desembre de 1519, en la que manava registrar el regal al guardajoies Lluis Veret. "Fue precisamente en Molín de Rey donde firmó Carlos V la orden fechada el 5 de diciembre de 1519 haciendo registrar el regalo que Cortés le enviaba por su guardajoyas Luis Veret".

Títol Hernán Cortés
Colección Austral Serie anaranjada
Autor Salvador de Madariaga
Editor Espasa-Calpe, 1986

També en aquest llibre dedicat al secretari imperial Francisco de los Cobos es fa referència al tresor mexicà de Moctezuma enviat per Hernan Cortes va ser entregat a l'emperador Carles a Molins de Rei el 5 de desembre de 1519.

Títol Francisco de Los Cobos, Secretary of the Emperor Charles V
Autor Hayward Keniston
Editor University of Pittsburgh Press, 1960


"Todas las cuales dichas cosas así como vinieron enviamos á SM con Domingo de Ochandiano por virtud de una carta que sobre ello SM nos mandó escribir fecha en Molin del Rey á cinco de deciembre de mill y quinientos é diez y nueve y el dicho Domingo trajo cédula de SM por la cual le mandó entregar las cosas susodichas á Luis Veret Guarda joyas de sus Majestades y carta de pago del dicho Luis Veret de como las reci bió que está en poder del dicho tesorero".


Títol Coleccion de documentos ineditos para la historia de Espana
Autor Martín Fernández de Navarrete
Editor Viuda de Carelo, 1842
Original de Biblioteca pública de Lió (Bibliothèque jésuite des Fontaines

Enllaç a: Entrega a l'emperador Carles I de barres d'or per valor de 5.502.000 el 5 de desembre de l'any 1519.
Relació de les joies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada