dimecres, 31 de juliol de 2013

L'homme armé, la missa dels cavallers del Toisó d'Or

L'Homme armé és una melodia molt popular del Renaixement que va ser utilitzada infinitat de vegades per compositors de l'època  Més de quaranta misses d'aquella època tenen el nom de Missa de L'homme armé. La melodia es presta particularment bé al contrapunt. 


La cançó podria ser una crida per a una nova croada contra els turcs. Hi ha evidència que aquesta cançó tenia un significat especial per a l'Ordre del Toisó d'Or. L'aparició de la cançó coincideix amb la caiguda de Constantinoble en mans de l'Imperi Otomà el 1453, un esdeveniment traumàtic per a Europa de l'època. També és possible que la cançó siguii el resultat d'una concatenació d'aquests factors, tenint en compte el moviment d'opinió que es va estendre per Europa al nord i centre de crides per a una resposta armada contra els otomans.
Prizer diu que aquest cantus firmus passaria a ser peculiarment apropiades per a les cerimònies religioses de l'Ordre del Toisó d'Or, compost enterament de "homes armats" (cavallers o cavallers). A França el cantus firmus es va utilitzar sobretot per a les cerimònies religioses enterament compostes per "homes armats" (Cavallers) amb l'objectiu de mantenir la fe de l'església contra els infidels.

Molts compositors han escrit almenys una missa que utilitza la melodia. Un cicle de sis masses anònimes, però probablement de la mateixa mà, es troba en un manuscrit napolità ofert a Beatriu d'Aragó, que conté una antologia de la música preferida de Carles el Temerari. El 1523, Pietro Aron va publicar un tractat titulat Thoscanello en què va proposar el nom d'Antoine Busnois com a compositor de l'obra (al voltant de 1468). Si hi ha moltes similituds estilístiques amb Busnois que fan que sigui una hipòtesi plausible, cap font corrobora les declaracions d'Aron escriu uns setanta anys després de la primera aparició de la melodia. Però la majoria dels musicòlegs pensen que l'autor és Guillaume Dufay (el 1461). Entre els compositors més famosos que van escriure la missa dels homes armats a la dècada s'inclou a Johannes Ockeghem (al voltant de 1461).
Francès originalCatalà
L'homme, l'homme, l'homme armé,
L'homme armé
L'homme armé doibt on doubter, doibt on doubter.
On a fait partout crier,
Que chascun se viengne armer
D'un haubregon de fer.
L'home, l'home, l'home armat,
L'home armat
L’home armat ha de ser temut, ha de ser temut.
S’ha proclamat arreu,
Que cada home s’haurà d’armar
amb una cota de malla de ferro.

Orquestra de l'Òpera Nacional de Gal · les, i quatre cors gal · lesos, realitzades per Jenkins, amb motiu del seu 60 aniversari al febrer de 2004.

Guillaume Dufay (c. 1400 - 1474)

Missa 'L'homme armé'
1 - Kyrie
2 - Gloria
3 - Credo
4 - Sanctus
5 - Agnus Dei




Johannes Ockeghem (c.1410-1497)

Missa L'Homme Armé (c.1445)
Performed by the ensemble Voix Fort Cleres
Directed by David Schiller
Members of Voix Fort Cleres have included Marguerite Holmes, Elizabeth Sutton, Verna West, Betsy Arrington-Tsao, sopranos; Christy Desmet, Kate Inman, Heli Montgomery, altos; John Tsao, Brian Yates, tenors; Tom Riis, David Schiller, Joseph Valles, bass
1. Kyrie (0:07)
2. Gloria (2:19)
3. Credo (7:41)
4. Sanctus (15:06)
5. Agnus Dei (21:37)




Antoine Busnoys (c.1430-1492) o Busnois

Va ser el principal compositor de finals de segle de l'estil borgonyó. Busnoys va ser almenys en part responsable de les principals innovacions en la sonoritat de l'era d'Ockeghem. Potser basat en la seva pròpia habilitat com a cantant, Busnoys va ser pioner en textures contrapuntístiques. El seu ús de llargues files, i especialment la seqüència i la imitació va ser decisiu per a la següent generació de compositors. En aquest sentit, la música de Busnoys il·lustra les tendències de mitjans i finals de 1400 amb més claredat, i de fet els seus esquemes formals són els més imitats per altres compositors.





Josquin Despréz (1440/1450 ca-1521)

Missa L'Homme Armé, super voces musicales
0:00 Kyrie
4:28 Gloria
9:40 Credo
16:38 Sanctus
20:39: Benedictus
23:22 Agnus Dei
I Madrigalisti di Praga; Complesso strumentale Musica Antiqua Wien ; Direttore : Miroslav Venhoda


Cap comentari:

Publica un comentari