Amb l’objectiu de conèixer quina era la música que sonava en les festes que els cavallers del Toisó d’Or van celebrar a Molins de Rei, el musicòleg del CSIC Emili Ros Fàbregas ens va il·lustrar amb la seva intervenció en el III Congrés d’Història Molendino Regio 1519.
Article publicat en la revista "el llaç" en format pdf
Enllaç a la pàgina: L'homme armé, la missa dels cavallers del Toisó d'Or
Si volem reproduir
la música que sonava en aquell moment per tal de rememorar el millor possible
el que va succeir aquells dies, abans haurem de saber quina música sonava.
Aquesta reflexió del director del Cor de Cambra de la catedral de Barcelona,
David Malet, i mestre de la Capella de Música de Santa Maria del Pi, seria
lògicament compartida i per aquest motiu mancava trobar a persones que ens
poguessin donar llum sobre la matèria. Semblava difícil trobar una persona
especialista en la música que es feia justa i precisament l’any 1519 fins que
varem trobar la noticia de que l’any 1519, en el trasllat dels orgues de
Barcelona a Molins de Rei, es van espatllar uns orgues petits que portaven i es
van haver de reparar.
El treball
en anglès on trobem la noticia porta el títol "The manuscript Barcelona, Biblioteca de Catalunya, M.454" i
l’autor és el doctor Emili Ros-Fàbregas musicòleg del Consell Superior
d’Investigacions Científiques de la Institució Milà i Fontanals. No seria la
primera sorpresa doncs el mateix musicòleg és també l’autor de “Music and ceremony during Charles V's 1519
visit to Barcelona” publicat a la revista Early Music l’agost de 1995. Els
texts són en anglès perquè el professor ha estat uns 20 anys treballant als
Estats Units, i per estar als Estats Units no va poder venir quan el vam
convidar la primera vegada a participar en les conferències de Molins de Rei.
Afortunadament
el musicòleg Emili Ros Fàbregas si que va poder participar el 27 de maig del
2011 en el II Cicle de Conferències Molendino Regio 1519 celebrat a l’Agrupa
amb la conferència “Música i cerimònia a les festes de l’Ordre del Toisó d’Or a
Barcelona i Molins de Rei el 1519”, i de nou va intervenir en el darrer i III
Congrés d’Història Molendino Regio 1519 celebrat en el Palau Imperial de Molins
de Rei el 30 de novembre del 2012 amb la conferència “La música a les
cerimònies del Toisó d’Or”.
Segons Emili
Ros Fàbregas quant Carles I va estar a Barcelona i Molins de Rei, van haver-hi
varis moments musicals importants a més dels funerals de l’emperador Maximilià
i els capítols del Toisó d’Or. A la rebuda es feien petites cerimònies amb
cantants o nens i nenes cantant alguna peça de benvinguda, es desfilava per carrer
fins arribar a l’església on normalment es feia un TE Deum. Segurament per
Molins de Rei van passar els manuscrits musicals de l’emperador Carles que
venien amb la seva capella i que ara les copies estan a Brussel·les o a la Biblioteca
Nacional de Viena. Són uns manuscrits amb unes il·lustracions i unes il·luminacions fantàstiques fetes pels
millors copistes de l’època. Segons la tesi doctoral d’Emili Ros Fàbregas "The manuscript Barcelona, Biblioteca de
Catalunya, M.454", el manuscrit que es conserva a Barcelona és l’única
font espanyola. Hi ha manuscrits molt variats i és el que te més repertori
internacional, tant d’autors catalans i castellans com de franco flamencs.
La música
jugava un paper molt important en les cerimònies de l’Ordre del Toisó d’Or.
Tant en els capítols més formals de varis dies com en les diades de Sant Andreu
es feien cerimònies on sempre hi havia molts serveis religiosos a les catedrals
i a les ciutats on es feia. Concretament de l’1 de desembre de 1519, quan
Carles I va estar a Molins de Rei, hi ha una carta de l’ambaixador italià elcomte Nicola Maffei descrivint una mica les qüestions musicals. Sabem que es
van celebrar les vespres i la missa, en les que es combinava tant els cants
gregorians com la polifonia religiosa dels musics de la capella de l’emperador
que coneixien segurament els llibres de polifonia que hi havia aquí.
La Gran
Capella de Música dels sacerdots que acompanyaven a l’emperador cantaven el
cant gregorià, després hi havia els millors solistes que cantaven la part mes
complicada de la polifonia. La capella de Carles I estava composada per musics
molt importants flamencs. Els cantants més bons se’ls disputaven les millor
capelles per prestigi i eren tant valorats com avui dia ho són els futbolistes,
eren els Messi de l’època.
Hi ha una
tradició molt important de quan l’any 1430 Felip el Bo en la cort de Borgonya
va fundar l’Ordre del Toisó d’Or, i una melodia en particular que es diu de “l’homme armé”, de l’home armat amb les
diferents peces de l’armadura, que va ser molt popular, era quasi ve el hit
parade del segle XV. Aquesta melodia va servir com a base de moltes
composicions del segle XV i del XVI. De fet una de les peces que s’associa amb
les cerimònies del Toisó d’Or son les misses de “l’Homme armé”. Sobre aquesta missa es van fer moltes misses polifòniques
que es tocaven en les cerimònies del Toisó d’Or, i una d’aquestes misses es
troba en el Manuscrit de Barcelona M.454.
Desprès de
la missa i el servei religiós i havia un sopar. La carta del Comte Nicola Maffei
també ens descriu les trompetes que presentaven els diferents plats quan els
servien a taula. Maffei escriu que mentre menjaven: “Se sentien sons de
cornamuses, de flautes i de tambors, acompanyats d’arpes, que enviaven dolces
harmonies”.
Reunint la
informació de les fonts històriques situant-les en el temps en el manuscrits
musicals, podem reconstruir o al menys fer-nos una idea aproximada de com es
van celebrar aquests esdeveniments en aquella època. El musicòleg Emili Ros
Fàbregas pensa que: “És bo intentar
recuperar aquests moments històrics en pobles com Molins de Rei, i veure que
una de les capelles més importants europees estarien cantant diàriament a
Molins de Rei polifonia de la millor qualitat. És curiós pensar que a Molins de
Rei s’hagués cantat la polifonia de George de la Rue, Josquin o dels grans
compositors d’aquell moment”.
Josep Barba Raventós
Article publicat en la revista "el llaç" en format pdf
Enllaç a la pàgina: L'homme armé, la missa dels cavallers del Toisó d'Or
Emili Ros-Fàbregas també és l'autor de "The Cardona and Fernández de Córdoba Coats of Arms in the Chigi Codex" editat per Cambridge University Press, 2002.
Accés a l'article "The Cardona and Fernández de Córdoba Coats of Arms in the Chigi Codex" en format pdf.
Entrevista d'Oriol Romeu de Ràdio Molins de Rei al Dr. Emili Ros Fàbregas, sobre la conferència celebrada a Molins de Rei el 27 de maig del 2011 “Música i cerimònia a les festes de l’Orde del Toisó d’Or a Barcelona i Molins de Rei el 1519 ”.
Cartell programa conferència del 2011
__________________________________________________________________________
Joies musicals de la Biblioteca de Catalunya. Convidat: Emili Ros-Fàbregas
Programa dedicat a repassar la Història de la Música dels Països Catalans, des dels inicis fins a l'actualitat.
Una visió històrica i actual del nostre llegat musical. En aquest episodi es presenta el manuscrit 454 de la Biblioteca de Catalunya, el "Cançoner de Barcelona". Aquest manuscrit ha estat descobert en el fons musical de la Biblioteca de Catalunya gràcies a la tasca dels investigadors i músics que s'hi han compromès. L'esmentat document es considera una joia de la música del renaixement procedent de la Corona d'Aragó. Aquest cançoner conté 127 obres de polifonia religiosa i profana. En el present capítol de Vistes al Mar ens apropem a la recerca d'aquesta peça singular amb Emili Ros Fàbregues, doctor en musicologia i professor de la Universitat de Granada. La recerca i descoberta d'aquest manuscrit ha estat un repte i una aventura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada